kawan baik cikparo! TEKAN...

Tuesday, August 2, 2011

Segmen Kancil8349 : Pengalaman Korang Semasa Dan Selepas Solat Terawih

salam Ramadhan..

Bila disebut pengalaman terawikh memang la banyak.Antaranya adalah:

GANGGUAN MERCUN:

Ni yang membuatkan solat tidak khusyuk.bila kanak-kanak, remaja tidak kurang hebatnya bermain mercun di sekitar surau yang cik paro sembahyang.Ya ALLAH, hanya tuhan yang tau.Tengah khusyuk sembahyang tiba-tiba bunyi mercun DAM DUM POMP!!!Nasib tak melatah.Dibuatnya kalau ada jemaah yang sakit jantung, tak ke menyusahkan orang lain.So, bagi adik-adik kat luar sana, hormatilah mereka yang sedang menunaikan solat.

NAFSU:

Kadang-kadang bila rajin, buatlah 20 rakaat. Tiba datang nafsu malas, mulalah buat 8 rakaat.Tu pun berceloteh lagi dengan kawan kat belakang.Tunggu mak siap solat baru lah balik sama-sama.Tapi itu semasa zaman lampau cik paro.
Nafsu makan juga antara punca malas nak bersolat.Bayangkan lah kalau makanan penuh satu meja.Macam nak makan berpuluh-puluh orang.Padahal berlima je.Nak solat pun semput.
So, kalau boleh kawal lah nafsu tu..

Selepas solat:
Biasanya,, kami akan pulang beramai-ramai.Kadang-kadang masih menyinggah tengok makanan ada lagi tak yang tertinggal di surau.Tapi best tau..Mengemas tikar dan sejadah.Biasanya cik paro lah jadi penggulung tikar.Coz paling muda masa tu.wah, rindunya zaman itu!

Korang ada pengalaman solat terawikh?nak share?


jom JOIN di segmen blog BELIAU!

11 comments:

tiefazatie said...

lebih kurang je nie..hehe

kisah cik paro said...

samelah kite ea ifa?

Heidi Shafiq said...

org yg main mercun tu mmg rase nak keluar je dari masjid pastu sepak dorang sedas dua.. haha..

Kancil 8349 said...

terima kasih join segmen saya.

My MiRa said...

hehhehe geram jugak bile org duk main mercun time org tengh soltt

Gen2Merah said...

ehehee.. mana2 tempat pun salu jumpa perkara macam ni kan. terutama budak2 yang main mercun ni.. bikin sakit jantung je..
anyway, selamat berpuasa dan berterawih esok lagi..

elnino moona said...

samala.. selalu jak nafsu malas datang tuk wat 8 rakaat jak..huhu T_T

btw salam kenal..dtg melawat dr segmen yg sama..:)

Kancil 8349 said...

Salam,
Senarai segmen Kancil dah siap..jom terjah mereka yang lain...

http://kancil8349.blogspot.com/2011/08/segmen-kancil-8349-pengalaman-korang.html

N A T A S Y A ツ said...

mercun tu tak buat da :DD

*singgah di sini dari segmen yang sama :D

Abby Salvatore said...

Singgah sini dari segmen en.Kancil...

abby pon slalu buat 8 jer...:))

AIEN NOT ALIEN said...

bila dah makan sakan time berbuka memang jadi semput..hihi..

datang dari segmen kancil 8349..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...